Thursday, April 17, 2008

Luahan Hati Ifa Raziah


Isu hangat yang sedang berlaku di antara isu Ifa Raziah dan Azwan Ali berkenaan pergaduhan sesama sendiri, nak tau lebih lanjut sila baca petikan di bawah ini dimana saya terima nya melalui email..


Isu Gaduh Dengan Azwan Ali

Sebelum saya memulakan rentetan kisah antara Ifa Raziah dan Azwan Ali ini…saya ingin memohon maaf pada penonton & pengacara rancangan kring…kring di Astro Ria pada 13/4/08, kerana saya terlalu emosional…saya kurang berpengalaman dalam hal bergaduh dengan rakan-rakan artis, jadi apabila mengenangkan apa yang berlaku …saya sedikit meledak…maafkan saya.

Azwan sentiasa mencanangkan kepada media bahawa saya mencetuskan kontroversi dan membuat publisiti murahan.

Pada saya, kontroversi ini telah dicetuskan oleh Azwan Ali sendiri dan saya akui, saya cuma memberi publisiti sahaja kepada kisah benar ini. Sebagai public figure atau selebriti, peminat berhak mengetahui apa yang berlaku kepada artis kegemaran mereka.

Siapa Azwan Ali..nak melabelkan publisiti itu murah atau mahal? Publisiti itu baik atau buruk ? Adakah jika beliau dikritik, publisiti itu akan menjadi murah…tetapi apabila Azwan menghentam orang, publisiti itu baik!

Kalau kisah ini dikatakan publisiti murahan…mengapa ia mendapat liputan yang begitu meluas dan hebat sekali di seluruh negara, malah sampai juga ke negara jiran iaitu singapura?

Atau adakah Azwan Ali ingin menyatakan bahawa para wartawan dimalaysia ini tidak pandai menilai artikel – artikel yang mereka hasilkan? Sehingga terhasilnya publisiti murahan ini…

Saya tidak perbesarkan isu remeh seperti yang didakwa…isu “tak boleh guna bilik” adalah sebahagian daripada keseluruhan episod ‘aku berlagak diva’ ini.

Tapi isu yang saya bangkitkan & persoalkan pada Azwan ialah mengapa beliau sanggup mempermainkan diri saya yang dianggapnya kawan baik? Kenapa menuduh saya akan mencuri barangnya…? Mengapa pula dia sanggup memperlakukan P.A sebegitu kejam tanpa belas kasihan?

Tetapi saya pula yang ditempelak oleh Azwan didalam ‘melodi’…katanya “beginikah ifa melayan kawan baiknya?” Saya rasa soalan itu patut ditanya oleh Azwan pada dirinya sendiri . Kalau betul dia ikhlas mengaku saya rakan ‘cium molot’ nya…dia tidak akan buat saya seperti mana yang dilakukannya di Genting Highlands.

Bukan nya saya tidak mampu untuk menyewa bilik (seperti yang didakwa oleh Azwan)…suami saya telah pun beratur menunggu giliran untuk mendapatkan bilik, tetapi kami terpaksa menunggu seramai 200 orang lagi sebelum giliran kami. Pukul berapa saya akan dapat bilik???

Sedangkan saya kesuntukkan masa, kerana saya perlu bersiap dalam masa tidak kurang 2 jam sahaja. Sebab itulah saya menerima pelawaan peminat saya (Nurul Husna) untuk bersiap dibiliknya.

Yang menyentuh hati saya, ialah apabila Nurul sanggup meninggalkan kami dibiliknya tanpa sebarang syak wasangka, dan barang milik mereka dibiarkan begitu saja. Peminat yang baru 5 minit saya kenali boleh mempercayai saya ??? Sedangkan kawan baik saya,…risau saya akan mencuri baranganya!?

Inilah isu sebenarnya!!!...Bukan ‘Ifa tak mampu sewa bilik sendiri’ atau ‘Ifa cari publisiti murahan’…dia sendiri yang mempelawa saya, dan rancang bersama saya…tapi akhirnya dia yang mempermainkan saya.

Kata Azwan lagi, “saya sampai lambat, janji tengah hari, tetapi sampai petang ”. Saya tak berjanji dengannya untuk tiba pada tengah hari . Buat apa saya nak pergi awal sangat? Kalau saya sampai awal sudah tentu saya akan menyempitkan lagi biliknya. Macam mana Azwan nak berehat? Saya mahu dia berehat…jadi saya sampailah dalam jam 4 petang. Dengan harapan supaya Azwan sudah cukup berehat.

Yang peliknya apabila saya sampai, dia mengarahkan P.A nya untuk menipu saya (ini diakui sendiri oleh P.A nya) dengan mengatakan dia tiada dibilik, dan mereka berada disatu majlis di hotel lain. Jadi kami terpaksa tunggu di lobi. Tapi mungkin tuhan nak tunjuk…tanpa disedari mereka bertiga lalu betul-betul depan saya, dan Azwan hanya mampu membuat lambaian ‘diva’nya…tanpa menegur saya walau sepatah ayat.

Perancangan untuk berjalan di red carpet dan untuk duduk bersama, juga telah di batalkan oleh Azwan. Dalam satu temuramah radio Suria FM …Azwan menuduh saya sebagai ‘seorang artis yang gila glamour dan gila publisiti…sehingga sanggup mengenepikan suaminya…’

Semasa menjadi jemputan untuk majlis juara lagu 07, baru-baru ini… Azwan telah meminta izin dari suami saya untuk berjalan dan duduk dengan saya…tak pula perkara ini menjadi isu! Mungkin masa itu dia bukan calon atau finalis…jadi setaraf lah untuk berjalan dan duduk dengan saya. Suami saya pun bukannya kemaruk nak publisiti…

“Calon ke dia…nak duduk dengan saya? Nanti apa kata industri jika Ifa Raziah duduk ditempat calon?” kata Azwan lagi dalam Suria FM. Peminat boleh menilaikan sendiri kata-kata Azwan ini…barulah saya nampak warna sebenar Azwan Ali…barulah saya sedar dengan apa yang pernah dinasihatkan oleh bekas-bekas rakan baik Azwan yang tumpas dalam persahabatan dengannya. Saya nak duduk disebelah Azwan bukan untuk perasan tercalon…tapi saya ingin duduk disitu sebagai rakan baik Azwan Ali…saya ingin menyokong dia sama ada dia menang atau pun kalah… Akhirnya inikah balasan yang saya terima???

Mungkin juga ada hikmahnya saya tidak dibenarkan duduk ditempat calon tersebut, kerana saya tidak perlu menanggung “boo” yang dilemparkan oleh penonton apabila namanya disebut… tempias “boo” itu terpaksa ditanggung oleh ‘wanita atau lelaki’ yang lebih layak duduk disebelah calon ‘top 5’ tersebut…itu industri tak kata?

Azwan mengatakan dia menegur saya didalam wawancara, depan kamera Gua.Com… Memang saya akui perkara ini, tapi itu semua berlaku didepan kamera…saya telah ditarik oleh krew untuk temuramah itu. Nak tak nak, saya teruskan jugalah. Tak mungkin saya nak memarahi dia dihadapan kamera, begitu juga sebaliknya. Azwan & saya profesional, kami tahu meletakkan profesionalisme kami sebagai artis & pengacara, lebih utama dari perasaan atau emosi.

Rakaman itu tidak membuktikan apa-apa. Selepas wawancara tersebut, beliau tetap meneruskan perangai ‘diva’nya itu. Jauh disudut hati saya, tak mengapalah…dia tak nak tegur saya, dia calon
Top 5…saya ni siapa? Saya hanyalah artis publisiti murahan, yang hanya menyangka dirinya mempunyai kawan rapat bernama Azwan Ali…

Sekali lagi, Azwan mengatakan saya menfitnahnya dan mengatakan saya tidak pergi ke post party. Memang saya nampak Azwan makan disana…tapi untuk pengetahuan semua…saya adalah antara artis yang pulang paling lewat dari post party tersebut. Saya dan rakan artis yang lain berjoget beramai - ramai…berpoco - poco bagai nak rak! Antara yang menari bersama saya…Iqram Dinzly, Irma Hasmi, Fazly Zainal, Farah Asyikin, Kumpulan Kool dan ramai lagi artis popular. Dato Manja & Dato Farid Ridzuan pun turut berjoget bersama kami! Lensa kamera berita harian juga turut merakam aksi celebrti popular ini. Azwan yang balik cepat…mungkin ingin menghirup udara dingin & segar genting highlands, pada malam yang panas itu.

Tomahan seterusnya oleh saya… “Azwan langsung tidak menghubungi saya”, sedangkan dia telefon saya sebanyak dua kali ( dalam Melodi TV3). Untuk pengetahuan cik Azwan…rakaman tersebut telah dilakukan pada hari isnin jam 4 petang. Dia pula menelefon saya dalam jam 6.30 petang, dan hari jumaat minggu yang sama. Memang saya akui perkara ini. Tetapi saya tidak mampu untuk menarik balik rakaman yang telah dibuat oleh melodi. Saya memohon maaf atas kesilapan teknikal ini.

Apa bezanya Azwan menelefon saya dua kali atau empat puluh kali? Atau seratus kali? Sekadar telefon saya untuk menyatakan “semalam memang sengaja aku buat macam tu…tak nak kau tumpang bilik aku…sebab aku feeling aku diva…kalau kau nak tersentap, pergilah mampus!”. Itulah kata – kata yang telah dinyatakan oleh kawan baik saya, yang telah melukakan hati saya, memperbodohkan saya…dan kemudian memberi kenyataan dalam berita minggu, dia hanya bergurau!!??

Antara kenyataannya dalam berita minggu “saya antara yang popular…itu hak saya. Tipulah kalau saya tidak rasa ego bila sudah menjadi ‘top 5’. Berjalan dikarpet merah sebagai calon memang lain rasanya berbanding bukan finalis.”

Dalam perbualan telefon tersebut, langsung tiada perasaan bersalah atau bertujuan untuk memohon maaf kepada saya.

“Seperkara lagi, mengapa dia sibuk-sibuk pasal pembantu saya. Sebagai majikan…” petikan kata-kata dari Azwan.

Saya pun tertanya-tanya soalan yang sama… kenapa perlu Ifa & suami mengambil kisah tentang Kelly (pembantu Azwan) yang terlantar kesakitan menunggu maut, di First World Clinic? Apa perlunya saya melihat Kelly yang meraung mengerang kesakitan?…kenapa saya sibuk nak uruskan ambulans yang membawa Kelly ke Hospital Besar Kuala Lumpur? Buat apa saya sibuk nak bayar bil Kelly yang mencecah ratusan ringgit? Azwankan majikannya? Azwankan ada? ….. “Encik Azwan tak datang la Kak Ifa. Kami dah call berkali-kali…sekali je ada orang jawab…dia kata ok…ok, lepas tu letak” kata pekerja klinik. Setelah menunggu agak lama, yang datang untuk menjengguk kelly ialah make up artisnya…atas arahan Azwan untuk mengambil tiket parking!!??

Memang betul kata Azwan…kenapa sibuk-sibuk pasal pembantunya yang menurut doktor di HKL…jika terlambat sedikit lagi, Kelly mungkin kehilangan buah pinggangnya. Kelly diserang gastrik yang teruk sehingga asid telah masuk ke buah pingang kelly. P.A dia tak diberi makan ke?

Jadi kenapa sibuk-sibuk pasal pembantunya??? Mungkin sebab saya ni manusia! …insan yang tak sampai hati melihat insan lain dalam kesakitan… Mungkin juga sebab kelly tu kawan saya…kerana apabila saya berkawan baik dengan Azwan, secara tak langsung, saya & suami juga menjadi akrab dengan Kelly.

Kenyataan seterusnya… “dia perlu ingat, siapa yang banyak membantu dia sebelum ini…” dalam melodi pula “artis-artis yang buat hal dengan Azwan Ali adalah artis yang tidak mengenang jasa…mereka dibangunkan, dibesarkan, dihidupkan oleh Azwan Ali…” Kepada peminat Roslan Shah…sudah pasti anda ingat ayat – ayat ini…ayat yang sama kini digunakan untuk menghentam saya.

Berdasarkan kenyataan dalam melodi 13-4-08, nampaknya ramai juga artis – artis yang telah dibangunkan, dihidupkan & mungkin di popularkan oleh Azwan, “rakan baik” saya ini. Antaranya Sheila Rusly, Chef Wan, Jaafar Onn, Roslan Shah, Adibah Noor. Terbaru Ifa Raziah, dan yang paling hebat dan menakjubkan …pengacara no. 1 negara…Aznil Hj Nawawi !!!

Pada pendapat saya, Azwan tentu berbangga dengan pencapaian yang telah beliau lakukan setelah 20 tahun berada didalam industri ini. Semua nama artis ini telah menunjukkan pencapaian yang amat drastik & mengkagumkan. Masing-masing telah mempuyai karier yang jauh maju kehadapan. Tahniah sekali lagi diucapkan kepada Azwan Ali.

Akhir sekali, saya bukan berniat untuk mencari publisiti murahan…niat saya supaya Azwan muhasabah diri, cermin diri sendiri….Tanya diri sendiri, bila nak berhenti dari mencetuskan kontroversi…bila nak berhenti bergaduh dengan orang? Bila nak berhenti maki - hamun orang? Tidak perlulah berbangga hanya kerana menjadi calon ‘top 5’, kerana hidup ini umpama roda…kadang kita diatas, kadang engkau dibawah…
Semoga cerita penganiayaan terhadap saya dan pekerjanya sendiri, Kelly…dapat dikongsi dan dijadikan teladan.

Tidak perlulah berpesan kepada semua pihak supaya berhati-hati dengan Ifa Raziah…kerana banyak pihak sudah mengenali siapa Ifa Raziah… dan rasanya lebih banyak pihak juga yang sudah mengenali siapa Azwan ali…

-Ifa Raziah
14 april 2008

No comments: